Sygnaliści - Zgłoszenia zewnętrzne
Szczegóły informacji
Procedura zgłoszeń zewnętrznych
Informacja ogłoszona dnia 2025-01-24 12:45:37 przez Robert Wojdyła
Akapit nr 1 - brak tytułu
INFORMACJA
DLA SYGNALISTÓW UMIESZCZANA NA STRONACH BIP
(na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928))
KANAŁ ZGŁOSZEŃ ZEWNĘTRZNYCH
1. Dane kontaktowe umożliwiające dokonanie zgłoszenia zewnętrznego:
pisemnie, w szczególności:
- w postaci papierowej – w zamkniętej kopercie w Punkcie Obsługi Interesanta Starostwa Powiatowego w Turku lub na adres: Starostwo Powiatowe w Turku, ul. Kaliska 59, 62-700 Turek z podaniem adresu korespondencyjnego z dopiskiem do rąk własnych – nie otwierać;
- w postaci elektronicznej – na adres poczty elektronicznej
, wyodrębniony wyłącznie do przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych,
ustnie – do protokołu, osobie upoważnionej do przyjmowania zgłoszeń.
Na wniosek sygnalisty zgłoszenie zewnętrzne może być dokonane także podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego w umówionym terminie.
Zgłoszenie zewnętrzne powinno zawierać w szczególności:
- dane osobowe sygnalisty niezbędne do identyfikacji, w tym adres do kontaktu,
- datę i miejsce sporządzenia,
- dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy,
- opis nieprawidłowości zauważonych w związku z wykonywaniem pracy.
Zgłoszenie dodatkowo może zostać udokumentowane zebranymi dowodami i wykazem świadków.
Informacje o naruszeniach prawa zgłoszone anonimowo są rejestrowane w rejestrze zgłoszeń zewnętrznych i pozostają bez rozpatrzenia.
2. Warunki objęcia Sygnalisty ochroną:
- Zgłaszający jest osobą fizyczną.
- Zgłoszenie dotyczy naruszenia prawa, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów.
- Informację o naruszeniu prawa uzyskano w kontekście związanym z pracą, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów.
Sygnalista podlega ochronie określonej w przepisach rozdziału 2 ustawy o ochronie sygnalistów od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
Przepisów o objęciu ochroną sygnalistów nie stosuje się do spraw, o których mowa w art. 5 ustawy o ochronie sygnalistów, w szczególności w zakresie przepisów o ochronie informacji niejawnych, tajemnicy zawodów medycznych i prawniczych, tajemnicy postępowania karnego.
Ochronie przewidzianej w procedurze nie podlega sygnalista, który świadomie dokonuje zgłoszenia zewnętrznego, wiedząc, że do naruszenia nie doszło (zła wiara).
Sygnalista może ponieść określone prawnie sankcje za dokonanie bezpodstawnego zgłoszenia, tj. jeżeli świadomie i celowo dokonuje zgłoszenia naruszenia prawa, które w rzeczywistości nie miało miejsca. (Art. 57 ustawy o ochronie sygnalistów: „Kto dokonuje zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.”).
3. Tryb postępowania mający zastosowanie w przypadku zgłoszenia zewnętrznego, w tym o wymaganym sposobie wyjaśnienia informacji będących przedmiotem zgłoszenia lub przedstawienia dodatkowych informacji;
- Po otrzymaniu zgłoszenia, Komisja ds. zgłoszeń zewnętrznych dokonuje jego wstępnej weryfikacji w celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
- Sygnalista otrzymuje w terminie 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia, chyba że sygnalista wystąpił wyraźnej z odmiennym wnioskiem w tym zakresie.
- Informacje o przyjęciu zgłoszenia nie zostaną przekazane, jeżeli organ będzie miał uzasadnioną podstawę sądzić, że takie działanie zagroziłoby ochronie poufności tożsamości sygnalisty.
- Jeżeli wstępna weryfikacja wykaże, że zgłoszenie nie dotyczy naruszenia prawa, zgłaszający zostanie poinformowany o odstąpieniu od jego rozpatrywania oraz przyczynie odstąpienia.
- Zgłaszający zostanie poinformowany o przekazaniu zgłoszenia do innego organu publicznego, jeżeli wstępna weryfikacja wykaże, że będzie on właściwy do rozpatrzenia zgłoszenia.
- Komisja może zwrócić się do sygnalisty, na podany adres do kontaktu, o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje, jakie mogą być w jego posiadaniu.
- Komisja może zaangażować, o ile uzna to za zasadne, osoby posiadające wiedzę w zakresie objętym zgłoszeniem, do udziału w postępowaniu wyjaśniającym.
- Jeżeli Zgłoszenie zostanie uznane za uzasadnione i dotyczy naruszenia prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania organów Powiatu, podjęte zostaną dalsze kroki w celu zbadania sprawy i naprawienia naruszenia prawa.
- Odstępując od przekazania zgłoszenia zewnętrznego, organ może poinformować sygnalistę, że informacja objęta zgłoszeniem podlega rozpatrzeniu w trybie przewidzianym w przepisach odrębnych, w szczególności jako przedmiot powództwa cywilnego, zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, skargi do sądu administracyjnego, skargi, wniosku lub petycji, lub może zostać przedstawiona właściwym organom do rozpatrzenia w innym trybie.
4. Termin przekazania informacji zwrotnej oraz rodzaju i zawartości takiej informacji;
- Komisja przekaże sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, a w uzasadnionych przypadkach w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, po poinformowaniu o tym sygnalisty przed upływem terminu.
- Komisja poinformuje sygnalistę, jeżeli odstąpi od podjęcia działań następczych, podając uzasadnienie odstąpienia.
- Komisja poinformuje sygnalistę o ostatecznym wyniku działań następczych realizowanych na skutek zgłoszenia zewnętrznego.
- Odstąpienie od przekazania informacji nastąpi wyłącznie w przypadku nie podania przez sygnalistę adresu do kontaktu.
5. Zasady poufności mające zastosowanie do zgłoszeń zewnętrznych
- Procedura przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz związane z przyjmowaniem zgłoszeń przetwarzanie danych osobowych uniemożliwiają uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem nieupoważnionym osobom i zapewniają ochronę poufności tożsamości sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.
- Ochrona poufności dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie. (art. 43 ustawy o ochronie sygnalistów)
Administrator będzie informował osoby wskazane w zgłoszeniu o podaniu ich danych przez sygnalistę (w ramach realizacji obowiązku informacyjnego z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) dalej RODO. lub w ramach realizacji przez te osoby prawa dostępu do danych osobowych).
Sygnalista może wyrazić zgodę na ujawnienie danych osobowych umożliwiających ustalenie jego tożsamości. Zgoda sygnalisty nie jest wymagana w sytuacji, gdy ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa w związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie.
Przed takim ujawnieniem danych osobowych sygnalisty, właściwy organ publiczny lub właściwy sąd powiadamia o tym sygnalistę, przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia jego danych osobowych, chyba że takie powiadomienie zagrozi postępowaniu wyjaśniającemu lub postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu.
6. Zasady przetwarzania danych osobowych
Przetwarzanie danych osobowych następuje na zasadach określonych w art. 8 ustawy o ochronie sygnalistów, a także zasadach przetwarzania danych osobowych oraz informacji podawanych w przypadku zbierania danych od osoby, której dane dotyczą, uregulowanych odpowiednio w art. 5 i art. 13 rozporządzenia 2016/679, art. 13 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylającej decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 89, z późn. zm. 4 ) albo art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz. Urz. UE L 295 z 21.11.2018, str. 39).
7. Charakter działań następczych podejmowanych w związku ze zgłoszeniem zewnętrznym
- Jeżeli zgłoszenie zostanie uznane za uzasadnione i dotyczy naruszenia prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania Organu, Komisja ds. zgłoszeń zewnętrznych podejmuje dalsze kroki w celu zbadania sprawy i naprawienia naruszenia prawa.
- W uzasadnionych przypadkach, w celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego Komisja może przekazać zgłoszenie zewnętrzne jednostkom organizacyjnym podległym lub nadzorowanym przez Organ lub innej jednostce organizacyjnej, której Organ powierzył zadania w drodze porozumienia.
- Organ w ramach działań następczych może w szczególności: zawiadomić o zdarzeniu odpowiednie organy ścigania, jeżeli istnieje uzasadnione podejrzenie, że zdarzenie będące przedmiotem zgłoszenia stanowi czyn ścigany z mocy prawa; wszcząć kontrolę wewnętrzną; zobowiązać kierowników komórek organizacyjnych Starostwa do podjęcia działań naprawczych, które mają na celu zapobieżenie podobnym zdarzeniom w przyszłości, wyciągnąć konsekwencje wobec osoby, której dotyczy zgłoszenie. Ponadto Organ może zalecić: wprowadzenie zmian w procedurach; wdrożyć nowe systemy kontroli oraz przeszkolić pracowników.
- Dopuszcza się możliwość niepodjęcia działań następczych, w przypadku, gdy w zgłoszeniu, dotyczącym sprawy będącej już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia lub zgłoszenia od innego sygnalisty, nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszenia prawa w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem tego naruszenia.
Sygnalista otrzymuje informację o niepodjęciu działań następczych wraz z uzasadnieniem. W razie kolejnego zgłoszenia pozostawia się je bez rozpoznania i nie informuje się o tym sygnalisty.
8. Środki ochrony prawnej i procedury służące ochronie przed działaniami odwetowymi oraz dostępności poufnej porady dla osób rozważających dokonanie zgłoszenia zewnętrznego
- W stosunku do sygnalisty, osoby pomagającej sygnaliście oraz osoby z nim powiązanej zakazane jest stosowanie działań odwetowych pod rygorem odpowiedzialności karnej. Zgodnie z art. 55 ustawy o ochronie sygnalistów kto podejmuje działania odwetowe wobec sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Jeżeli sprawca czynu wskazanego wyżej działa w sposób uporczywy, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
- W przypadku stwierdzenia albo podejrzenia działań odwetowych wobec sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą, podmiot publiczny przyjmujący zgłoszenie zobowiązany jest do podjęcia środków zaradczych, które zmierzają do uniemożliwienia działania odwetowego lub usunięcia jego skutków.
- W przypadku podjęcia wobec Sygnalisty działań odwetowych, Sygnalista ma prawo do odszkodowania (w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszane do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego) lub prawo do zadośćuczynienia.
- Zgodnie z art. 41 ustawy z 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1534) osobie chcącej dokonać zgłoszenia naruszenia prawa przysługują nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie. Nieodpłatna pomoc prawna jest organizowana przez powiat, który jest właściwy dla miejsca zamieszkania zgłaszającego.
9. Warunki, na jakich sygnalista jest chroniony przed ponoszeniem odpowiedzialności za naruszenie poufności zgodnie z art. 16 ustawy o ochronie sygnalistów
Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5 ustawy o ochronie sygnalistów, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą.
W przypadku wszczęcia postępowania prawnego dotyczącego odpowiedzialności, o której mowa powyżej, sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania.
Uzyskanie informacji będących przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub dostęp do takich informacji nie mogą stanowić podstawy odpowiedzialności, pod warunkiem że takie uzyskanie lub taki dostęp nie stanowią czynu zabronionego.
Uzyskanie informacji będących przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub dostęp do takich informacji nie mogą stanowić podstawy odpowiedzialności, pod warunkiem że takie uzyskanie lub taki dostęp nie stanowią czynu zabronionego.
10. Zachęta do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych
Przed dokonaniem zgłoszenia zewnętrznego zachęca się do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych obowiązującej w podmiocie, w którym doszło do naruszenia prawa.
Szczególnie gdy istnieje możliwość skutecznego zaradzenia i przeprowadzenia skutecznych działań następczych w ramach struktury organizacyjnej tego podmiotu, a sygnalista nie obawia się działań odwetowych.
11. Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich
- Adres do korespondencji: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa,
- Infolinia dla obywateli (połączenie bezpłatne z telefonów stacjonarnych oraz komórkowych): 800 676 676,
- Adres e-mail: ,
- Adres strony internetowej: https://bip.brpo.gov.pl/
Załączniki
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Starostwo Powiatowe w Turku |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2025-01-24 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Robert Żółtaszek |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2025-01-24 12:08:14 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: Robert Wojdyła |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2025-01-24 12:45:37 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: Robert Wojdyła |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2025-01-24 12:46:28 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 29 raz(y) |